Poznámky z Bitcoin konference v Miami

Letos jsem si udělal radost a vyrazil na Bitcoinovou konferenci do Miami. Očekávám, že brzy vyjde na Alze nebo jinde profesionální shrnutí. Rád bych ale přidal svůj prostý pohled. Třebas se mi podaří to někomu z vás lidsky přiblížit.


Hlavní konference byla ve čtvrtek a v pátek. V sobotu potom pokračovala celodenní party (Sound fest). Před začátkem byl ještě jeden den pro firmy (Industry day). Cena se průběžně měnila, ale i základní lístek stál cca 1,5 milionu sats. Lístek na industry stál cca 2x tolik a pak byl ještě milionářský lístek, tzv Whale pass - řádově za 35 milionů sats. Pořídil jsem si ten nejlevnější a na Industry day jsem se přihlásil jako dobrovolník. To se ukázalo jako velmi dobrý nápad, protože jsem se díky tomu mohl rozkoukat už o den dřív.. Měl jsem tak možnost nahlédnout jak je akce organizovaná. Ve výrazně zeleném tričku s nápisem dobrovolník vás neustále oslovují lidí se všemožnými dotazy. To je další impuls k rychlému zorientování se, ale i k získání náhledu do myšlení různých návštěvníků.


Přednášky


Přednášky mi přišly relativně nezáživné, ale ze záznamu půjde určitě najít klenoty (Všechny přednášky od Bitcoin Magazine). Mezi pěti scénami jsem přebíhal, ale naprostá většina obsahu mi stejně unikla. Zároveň probíhalo mnoho dalších rozhovorů a vedlejších eventů. Nejslabší mi přišly panely s více lidmi, naopak pro mě neintuitivně bylo zábavný, když měl někdo alespoň připravený slidy. 


Nejvíc mě bavil Jack Mallers, který v podstatě oznámil, že polovina obchodníků v US bude mít možnost přijímat bitcoin bez dodatečné integrace. Lidi jim budou moct platit dolary a oni můžou dostávat bitcoin. A nebo naopak lidi jim můžou platit bitcoinem a oni budou dostávat dolary.. Nebo jakákoliv další kombinace. Pro menší obchodníky mají program, kde jim pomůžou s nastavením této platební brány. Zároveň Jack oznámil spolupráci se Shopify. Kdo ho tedy používá na svém e-shopu, tak bude moct opět na pár kliknutí zapnout přijímání bitcoinu. Je to v podstatě něco podobného jako brácha napsal pro Wordpress, ale Jack to dobře prodal a to partnerství tam hraje obrovskou roli.

Blockstream oznámili zelenou těžbu. To mě úplně netankuje.., ale mnoho jiných lidí by mohlo. Pokud si myslíte, že Bitcoin škodí planetě, tak tohle vám zase trochu sebere vítr z plachet.


Za Trezor jsme představili spolupráci se Swan. To znamená, že si budete mít možnost nastavit pravidelný nákup přímo do Trezoru. Podle mě super pro kohokoliv, kdo se v principu neštítí burzy. (článek)

Věřím, že bychom mohli časem podobným způsobem integrovat i nákup přes API Bisqu. Bisq je decentralizovaná burza, která nepotřebuje vaše doklady a nevystavuje tak vaše osobní údaje riziku zpronevěření. V Miami jsem o tom mluvil s jedním z jejich developerů. Aktuálně právě na vylepšení API pracují. Nicméně těch plánů mají takové množství, že mám obavu, jestli se jim to vůbec někdy podaří dobře vyladit. Také je otázka, jestli roli Bisqu nepřebere například projekt Robosats, který funguje přes LN. Pěknou ukázku použití už zpracoval BTC Sessions.


Ale zpět k programu z Miami. Veliké očekávání jsem měl od Impervious.ai, (článek) ale nedozvěděl jsem se nic nového. Prostě prohlížeč postavený na LN. V zásadě si to představuji jako Brave, ale místo BAT využívající Bitcoin. Slibují zároveň nativní práci s local first dokumenty nebo šifrovanými telefonáty. Uvidíme, jestli z toho něco bude. Na konci března měla být dostupná první verze a zatím jsem nic neviděl.


Novinku pro mě představoval protokol Taro. Ještě to budu muset víc nastudovat, ale zatím to chápu tak, že můžete například v rámci jedné Taproot transakce emitovat akcie své firmy a následně bez dalšího zápisu tyto akcie libovolně přeposílat přes LN. Tato transakce navíc nebude nijak odlišitelná od běžné transakce. Nevím, jak moc je to potřeba, ale pokud ano, tak už na to není potřeba Ethereum ani Solanu, ale lze téměř bezplatně využívat rozsáhlou bleskovou síť Bitcoinu. Ostatně i ten Ether si budete moct posílat pomocí Bitcoinu.


Federated Chaumian Mints podle mě znamená veliké zvýšení soukromí. V budoucnu by mohla být většina transakcí bitcoinu v podstatě součástí velkého CoinJoinu. 


Stánky


Na takto čistě Bitcoinové akci bylo přes 25 tisíc účastníků. Dokonce jsme dostali mailem pravidla a jedno z nich vyzývalo, abychom se na konferenci nebavili o jiných protokolech.



Ale shitcoineři jsou všude. Takže polovina stánků byly různé KYC burzy slibující vysoké úročení a když jste se k nim přiblížili, tak vám začali šeptat, že mají spoustu dalších coinů.  U takových jsem moc času netrávil.


Poměrně dost satů pro reklamu rozdávali lidi z peněženky Exodus. Pomalovaný blesky, ale jejich aplikace je plná dalších projektů a LN je tam celkem schovaný. Saty jsem tedy přeposlal k sobě a peněženku odinstaloval. 


Podobně to mám s hardwarovou peněženkou Arculus. Hezkou kartu rozdávali každému návštěvníkovi. Kartu používáte jako druhý podpis k aplikaci. Přiložíte ji k mobilu a pomocí NFC se transakce podepíše. Zní to hezky, vypadá to hezky, ale dal bych od toho ruce pryč. Každá karta má své sériové číslo a seed je předem na kartě nastavený. To mi připadá víc než podezřelý. Vzhledem k tomu, že karta nemá displej, tak ani nevím, co kartou přesně potvrzuji. 


Jako zajímavější řešení mi přišlo Passport od Foundation. Vypadá to jak starý mobil s kamerou. Transakce podepisujete vzájemným načítáním QR kódů mezi mobilem a tímto přístrojem. Pokud podepisujete něco složitějšího, tak to bude generovat sled několika QR kódů. Nevím, jak to bude spolehlivý, rád bych to ale brzy vyzkoušel. 

Nejvíce se mi z Hardwarových peněženek líbil BitBox. Ale samozřejmě jenom, když nepočítám Trezor. Ten je pro mě stále jednoznačným vítězem. BitBox nemá tak intuitivní ovládání, ale přesto je to poměrně elegantní řešení.


Kdybych ještě v bitcoinu nebyl placený, tak bych se víc podíval na firmu bitWage. Stojí to cca 2%, ale pořád je to myslím skvělá varianta, jak mít bitcoin jako svůj hlavní účet a jenom v případě potřeby shánět například koruny.


Firma Crypto For Passports nabízela cestovní pas, když si u nich v Karibiku koupíte nemovitost.. Přišlo mi to celkem jako scam. Až budu mít potřebu získat jiný pas, tak se obrátím radši na Liberation.travel


Také se mi líbila marketingová akce burzy Bullish. Přivezli mechanického býka a kdo se na něm udržel nejdéle, získal jeden bitcoin. Super, ale já jsem to překvapivě nebyl a jako burza pro mě nejsou relevantní. Vítězem byl chlápek, který se udržel cca dvě a půl minuty. Druhé místo bylo cca minutu.


Podepsal jsem také petici za propuštění Rosse Ulbricha a celkem mě zaujala i Deklarace peněžní nezávislosti. 


Když přemýšlím o miningu, tak bych šel samozřejmě nejprve za Braiins. Pokud bych ale nešel cestou nákupu vlastního zařízení a správy, tak bych určitě zvážil také firmu Compass mining a Johna Vaňharu.


Networking


Největší hodnotu pro mě ale mělo setkání s lidmi. Hned cestou z letiště mě oslovil neznámý člověk s otázkou, jestli nejsem z Braiins. Přišlo mi to trochu creepy, ale dali jsme se do řeči. Po chvíli se ukázalo, že je to můj kolega ze SatoshiLabs, se kterým jsem téměř denně v kontaktu, ale nikdy jsme se neviděli naživo.

Mnoho zajímavých lidí jsem našel na Open source stage. Například lidi ze Stacker News, Bisqu, SeedSigner, Ben Arc a mnoho dalších. 

Jeden z večerů jsem šel na Trezor party. Překvapivě tam bylo nejvíce lidí z Česka, což mi trochu paradoxně přišlo nakonec nejlepší. Lépe jsem poznal některé kolegy ale i další aktivní lidi z české bitcoinové scény.  A z toho se zase nejvíc těším, co se nám z té naší kotliny podaří přinést do celosvětové bitcoinové komunity. Máme dobře nakročeno.





Komentáře