Neue Schule Hamburg - rekapitulace
Dnes jsem se vrátil ze své mise v demokratické škole, Neue Schule Hamburg. Zde se snažím vyjádřit, jak tato škola z mého pohledu funguje.
Organizace školy
Školu v roce 2007 založili čtyři lidi. Jednou z nich je také známá zpěvačka Nena, což na školu vrhá mnoho pozornosti. Zakladatelé rozhodují o financování školy a částečně o jejím směrování. Ve škole jejich vliv však není příliš znatelný. Relativně velikou část peněz dávají do školské samosprávy, ve které o prostředcích rozhodují všichni členové školy. Určují také základní pravidla ke kterým patří například zákaz konzumace masa ve škole. Ve škole funguje několik institucí zde je jejich zjednodušený přehled.
- Schulversammlung (SV) - celoškolní shromáždění - volba personálu, přijímání nových žáků, volby do ostatních institucí, tvorba pravidel, hospodaření s prostředky, žádosti o uvolnění ze školy [1]. Schází se pravidelně každý pátek, má jasnou strukturu i pravidla.
- Sonderschulversammlung (SSV) - mimořádné celoškolní shromáždění - svolává se ve výjimečných případech, kdy je potřeba něco vyřešit akutně.
- Lösungskomitee (LK) - výbor k řešení konfliktů - Má právo rozhodnout jakýkoliv spor. Součástí přijetí žáka do školy je jeho explicitní souhlas s touto dominantní pozicí LK.
- Einstellungskomitee (EK) - přijímací výbor - Rozhovor s novými žáky, s rodiči, se zájemci o pozici praktikanta nebo lektora. Komunikace pro porozumění konceptu školy. Rozhovory s rodiči, ale i se členy školy.
- Besuchenkomitee (BK) - návštěvní výbor - Pokud si chce někdo přivést do školy návštěvu a neexistuje pro jeho žádost precedens, má rozhodovací pravomoc BK. V zásadě pokud si chcete přivést více jak dvě osoby nebo někoho na déle než jeden den, tak podáváte žádost na SV. V ostatních případech stačí vyplnit krátký formulář, aby všichni měli možnost vědět, co to přišlo do školy za cizince. Myslím, že se škola tímto způsobem brání, abychom si tady nemuseli připadat jako exotická zvířata v zoo, na které se chodí lidé dívat. Přesto je škola velmi otevřená. Kolem pozemku například nenaleznete žádný plot. Za dobu mého působení jsem viděl odhadem 60 návštěvníků.
- Putzkomitee (PK) - úklidový výbor - má na starosti organizaci každodenního úklidu budovy.
- Gremium - cca 25 lidí z řad personálu i dětí, kteří se starají o organizaci školy. Svolávání lidí, příprava místnosti, zápis z diskuze, její řízení,... atd.
Vlastnictví
Každý člen školy má svoji soukromou skříňku, přihrádku na studijní materiály a prostor na láhev. Většina místností je volně přístupná, některé jsou však spravovány týmy. Jedním z takových je hudební tým. Do hudební místnosti mají tedy například přístup pouze členové týmu nebo lidi v doprovodu někoho z členů. Kdo se chce stát členem, musí v zásadě demonstrovat, že umí zapojit mix, reprobedny a znát týmová pravidla. Na tvorbě těchto pravidlech se zároveň podílí a má také povinnost v této místnosti uklízet. V hudební místnosti jsou některé nástroje školní a jiné soukromé. Soukromé pochopitelně nikdo nesmí používat bez přímého povolení od jejich majitele. Někdo dává obecně přednost více společnému majetku, někdo upřednostňuje naopak individuální vymezení. Snad všichni se ale shodnou na absenci násilí. Kromě hudební místnosti je týmově spravován také ateliér, laboratoř a dílna.
Konflikty
Konfliktů vzniká minimum a jsou řešeny velmi seriózně. Je-li to možné, řeší je pouze zúčastněné strany. Pokud se nepodaří nalézt řešení nebo se zkrátka alespoň jedna strana sporu cítí stále poškozena, tak může napsat žádost na EK. Zde spor řeší s dalšími lidmi. Pokud spor není ani zde vyřešen nebo se jedná o zásadní porušení školních pravidel, tak se spor přesouvá na LK, která může arbitrárně rozhodnout a odškodnění nebo trestu. Řešení je obvykle velmi intuitivní a často se řeší precedenty obsaženými v knize pravidel. Zde stojí například, že je zakázáno šlapat s botama na polštáře. Trestem za porušení tohoto pravidla je povinnost polštář vyčistit. Pokud někdo rozbije talíř nebo něco jiného, nikdo nekřičí. V podstatě se nikdo vůbec nevzrušuje. Aktér po sobě jednoduše uklidí a následně myslím nese i finanční zodpovědnost za vzniklou škodu. Problémy se tady zkrátka nerozmazávají, ale velmi účinně a zároveň s respektem řeší. Nejsou tady téměř žádné problémy s šikanou. Respektive to, co tady považují za šikanu, by u nás dle mého soudu vůbec nikdo neřešil. Jsou tady lidé různého etnického původu i s různými mentálními poruchami a nikdo se nad tím nepozastavuje.
Zapojení dětí
Jíst můžete také venku. Občas po někom zůstane venku talíř, což nevypadá dobře. Zrovna tak má každý možnost vzít si kdykoliv láhev s vodou, které se následně také povalují všemožně po škole. Takové věci se mi nelíbí, zároveň se mi nepodařilo vymyslet dobré řešení, které bych se následně pokusil prosadit. Řešení, která se zdají na první pohled evidentní se často při dalším zkoumání projeví jako škodlivá. Nic není zadarmo. Můžete například začít vyžadovat větší pořádek. Pokud však budete pozorní, všimnete si, že tím o něco přicházíte. Například mi připadá, že existuje určitý “trade-off” mezi čistotou a uvolněností. Když za mnou přiběhne holčička a skočí mi na krk, tak ji nechci zahodit, protože mi právě botama umazala košili. Není problém ji “vychovat”. Stačí jí říct, že mi to je nepříjemné, ať se příště nejprve zuje nebo umyje. Ve výsledku prostě radši nepříjde nebo přestane běhat okolo, aby se náhodou trochu neumazala. Přitom pračky fungují celkem jednoduše :-)
Povinnosti
Přijetí do školy
Chce-li se stát součástí NSH, tak o sobě vyplníte formulář, ve kterém demonstrujete vaši znalost konceptu školy a dále se pokusíte vyjádřit, jaká by mohla být vaše role ve škole a jak zde můžete být užiteční. V zásadě nezáleží na tom, jestli chcete být lektor, praktikant nebo žák. Dále jste pozváni na EK. Zde s vámi komunikuje již směs lektorů a žáků, kteří zároveň rozhodnou, zda můžete zahájit svoji zkušební dobu ve škole. Můj proces například řídila odhadem dvanáctiletá dívka, která neuměla anglicky. Stalo se to tak pro ní podnětem, aby se další jazyk naučila, protože nechce používat prostředníky. Pokud na EK uspějete, tak jste na dva týdny hosty školy. Po škole se můžete pohybovat jako řádný člen, jednou týdně je s vámi organizovaný feedback gespräch, nemáte však hlasovací právo. K úplnému přijetí musíte po této zkušební době projít ještě volbou na SV. V případě problémů je možnost obdobným způsobem kohokoliv vyloučit.
Lektoři

Vztah dítěte a lektora
Každé dítě je jiné a každé taky potřebuje jiný čas, než si vás pustí k tělu. Některé děti se mnou komunikovaly hned jak jsem přišel, s některými jsem se seznamoval v průběhu mého pobytu, pár dětí za tu dobu v podstatě vůbec neznám. Celkově je moje znalost životů těchto dětí ale myslím obrovská. Alespoň při srovnání s předchozími zkušenostmi z klasické školy. Přestože je moje němčina i po třech měsích naprosto mizerná, tak i o dětech, které vládnou podobným způsobem angličtinou mám dobrý přehled. Znám jejich zájmy, starosti, příběhy, ale i různé způsoby jak o věcech přemýšlejí, co jim připadá zajímavé atd. Zpočátku jsem nedokázal od sebe rozeznat dvojčata. Dneska je poznám i po hlase nebo snad po čemkoliv, co udělají.
Rodiče
Rodiče jsou v úzkém kontaktu se školou. Místo rodičovských schůzek je zde Eltern gespräch na EK, kde jednoduše diskutují lektoři s rodiči o jejich ratolestech. Přibližně jednou za tři měsíce probíhá také tzv. Sudbury Abend, kde se sejdou všichni rodiče, lektoři, ale i některé z děti. Zde spolu opět diskutují. Zpočátku se všechny ty diskuse zdají přehnané, ale věřím že právě tato všudypřítomná komunikace velmi zmenšuje šanci na vznik problémů. Velmi často hovořím s rodiči ráno když přivádí mladší děti, nebo když je naopak odpoledne vyzvedávají. Škola je dle mého soudu vhodná pro rodiče, kteří dokážou své děti respektovat a nevnucovat jim své hodnoty a zároveň dokáží ustát nátlak rodiny a okolí, jímž tahle škola připadá divná.
Děti
Když popisuji jak by mohla škola teoreticky fungovat, tak lidé říkají, že je to utopie. Jakmile popisuji reálnou školu, tak mě upozorňují, že je to výjimečným vzorkem studentů. Děti na NSH se liší od náhodného vzorku pouze tím, že mají rodiče, kteří je vnímají a respektují. Věřím, že tahle škola je vhodná pro jakékoliv dítě, přestože ne pro jakéhokoliv rodiče nebo učitele.
Vzdělávání
Vzdělání není příliš formalizované. Probíhá zde neustále. Záleží pouze na vás, jestli ho jste schopni vidět nebo ne. O vzdělávání zde bych mohl psát desítky a stovky příkladů. Pro milovníky sezení ve třídě se zde nalezne také dostatečné množství téměř klasických předmětů. Každý den probíhá hodina němčiny, dále je velmi časté malování, počítání nebo sofistikovanější matematika doplňovaná chemií a fyzikou. Všechno je dobrovolné. Předměty se různě prolínají, názvy jsou spíš aby bylo jasný, že tady děti nejsou o něco ošizené. Dále je celkem oblíbený dějepis. Na některé předměty přichází pozvaní externisté. Škola má fond pro tyto lektory, který není plně využíván. Pokud by tedy mezi žáky byl veliký zájem o určitý obor, není problém k tomu domluvit specializovaného lektora. Většinou však v takovém případě zvládnou děti nastudovat samy přes internet, knihy, rodiče nebo jakkoliv jinak, či se takové úlohy chopí některý z interních lektorů. Externistou je například vyučovaná biologie, kterou jsem byl také navštívit. U stolu seděli společně lektor a čtyři žáci. Všichni zapáleně diskutovali, dumali nad funkci lidského oka. S tím zároveň rozebírali vnímání barev a způsob digitálního zobrazování televizního přenosu a jak to souvisí s vlněním a to zas jak souvisí se zvukem atd. Bylo to velmi intenzivní a zároveň uvolněné.
Veliký význam má vzájemná výuka dětí. Jeden kluk mi například říkal, že je dobrej v matematice a jeho kamarádka zase v němčině. Vznikl tak prostor pro vzácný barterový obchod, kde není potřeba prostředek směny a tak si děti vzájemně jednoduše vyměnily pomoc.
Děti nejsou manipulovány stylem “pojď se naučit číst, je to super užitečná věc”. Dostatečně stačí, že vás občas zahlédnou jak čtete nějaké dokumenty nebo knížku nebo něco píšete nebo prostě chtějí vědět, co se píše v té hře, kterou zrovna hrají. Nikdo nemá povinnost naučit se číst a stejně to každý časem udělá, protože se to stále jeví jako užitečná věc. Domnívám se, že například psaní ztrácí na svém významu a může časem přestat být tím nutným základem, ze který ho nyní považujeme. Za nutný základ bych považoval zpětně to, co je ze znalostí společné pro děti, které touto školou projdou. Takový základ je totiž odlišný od místa a času, ve kterém žijete, i od konkrétních lidí, kteří váš život tvoří.
Velmi často zde lidé pořádají různé exkurze. Konkrétně vím například o projektu horolezectví, časté návštěvě bazénu nebo veliký cyklo-výlet. Jednou do roka je zde také pořádán relativně veliký hudební festival Rahlstedt Rockt. Vystupuje na něm mnoho žáků a zároveň se podílejí na jeho organizaci. Díky věhlasu Neny přijíždí na festival hrát zadarmo i známější muzikanti.
Blízko školy stojí market. Děti tam chodí nakupovat. Snad nemusím rozepisovat, jak dobře se tím učí finanční gramotnosti. Kalkulují výborně. Chybí jim pár centů a tak mě požádají, jestli bych jim nemohl půjčit konkrétní sumu a rovnou nabídnou, kdy svůj dluh splatí. Nemám drobné a veliké bankovky odmítnou, protože to je víc starosti než chtějí v daný okamžik mít. Ano, kupují si sladké sajrajty. Je to asi chyba, ale když jim neumožníme chybovat, tak se nebudou mít šanci skutečně poučit. Pokud máte strach, že vašemu dítěti vypadají náhle zuby, můžete jim to zakázat sami, se školou to moc nesouvisí.
Nuda

Počítačové hry
Škola splňuje veškeré hygienické normy a zákony. Samozřejmostí je, že se nesmí navštěvovat weby s pornografií. Jinak však internet není omezený.
Závěrečné zkoušky
Povinná školní docházka je v Německu na 11 let a většina škol je pro děti ve věku 6 - 16 let. V Hamburku se dělají tři závěrečné zkoušky s odstupem přibližně dvou let - ESA, MSA a maturia. Není povinností tyto zkoušky úspěšně složit, ale MSA musíte alespoň zkusit. Na NSH je tato zkouška dětem prezentovaná jako dobrovolná, neboť ji žáci v odůvodněných případech nemusejí skládat vůbec. Pro dobré jméno školy nebo možná ze zvyku, že to dělá každý, se zkouškám nikdo nevyhýbá. Berou to za svoji věc, kterou chtějí podstoupit, aby ukázali že nejsou ničím pozadu ani v měřených výsledcích. Ty neměřené dovednosti mají žáci NSH jako obrovský bonus do života.
Absolventi
NSH funguje pouze sedm let a absolventů tak zatím mnoho nemá. Osobně jsem komunikoval pouze se třemi z nich. S jedním jsem prohodil jen pár slov. Tuším, že se právě částečně poflakuje a zároveň připravuje na přijímací zkoušky na obdobu našeho nástavbového studia. Další kluk se živí hudbou a ve škole občas dělá hodiny moderního zpěvu. Třetí se zrovna vrátil ze studijní cesty po USA. Například škola Summerhill, která funguje na téměř identický principech již od roku 1921, má mezi svými absolventy herce, umělce, lékaře, pěstitele, chemiky, profesory, ředitele nebo zdravotní sestry. Především však obecně spokojené lidi. Mezi absolventy naopak nenajdete profese jako je politik nebo školní inspektor. [2]
Prostor školy
Typický den ve škole

________________
[1] Ze zákona musí být každé dítě ve škole 35 hodin týdně. Pokud to z nějakého důvodu nezvládá, řeší se to na SV. Obvykle se v takovém případě jednoduše věnuje něčemu jinému, tak o tom udělá prezentaci, na kterou příjde pár lidí a je to vyřešené.
[2] Vytaženo z filmu Summerhill - https://www.youtube.com/watch?v=TxngqMavda0
- existuje rovněž do češtiny dabovaná verze. Stejné informace naleznete v knize: http://www.peoplecomm.cz/kniha-summerhill- opět v češtině a můžu případně zapůjčit.
Super článek! Jen si nemohu odpustit: League of legend není open-source, asi jsi měl na mysli free to play :).
OdpovědětVymazatOk, to se muselo popslést někde cestou v tom překladu :-)
Vymazat