Jak jsem se nachytal na sms podvod

Prošel jsem už mnoha školeními na počítačovou bezpečnost, ale nedávno jsem se stejně hloupě nachytal. Sepsal jsem si co se stalo, abych mohl ostatní lidi varovat a sám si srovnal myšlenky.

Nejprve jsem si objednal produkt cca za 1 500 Kč ze zahraničí. Na tom není nic tak zvláštního. Po několik dnech mi ale přišla tato sms:




Hned jsem si vzpomněl, jak jsem cca před rokem nešťastně objednal poznámkové bloky ze zahraničí a pak musel jet na celní úřad zaplatit výpalný. Stálo mě to spoustu času a nervů. Abych si udržel duševní zdraví, tak i trochu záměrně po čase zapomínám, kolik hloupých a škodlivých úřadů máme. Potom se ale znova trápím, když se mi připomenou svojí existencí.

Snažil jsem se zůstat v klidu. Nechci se rozčilovat - aktuálně nevidím způsob jak se tohoto agresora zbavit, tak prostě zase ztratím několik hodin, zaplatím výpalný a můžu jít dál pracovat. 
Nicméně ve vlaku jsem kliknul na odkaz z sms, jestli se nedozvím víc info. Německé číslo mě neodradilo, neboť to byla zahraniční zásilka a nepřišlo mi to nijak divný.


  • Týjo, to vypadá nadějně.. 
  • Možná si vytvořili webovku, kde jim rovnou výpalný zaplatím a nebudu muset ztrácet čas.
  • Chtějí 50 Kč. Super. Chci to mít hlavně rychle z krku, ať na to můžu zase zapomenout.
  • Vyplnil jsem platební údaje a potvrdil platbu…
  • Až teď mi to teprve začalo připadat divný.. 🤔

Na další stránce mi děkovali, ale o mé zásilce nepadlo ani slovo.. najednou jsem byl přesměrovaný na web nějakých přípravků.

Přišla mi další sms, že si u nich můžu koupit slevy, atd.. Nejprve jsem to chtěl ignorovat.



První co mě napadlo, že celní úřad nebo pošta prostě koupili nějakou šablonu e-shopu a ani si to pořádně neupravili. Ale tak dementní přece nemůžou být ani státní podniky. Pomalu mi začínalo docházet, že dementní jsem tady já.


Začal jsme googlit a na webu české pošty jsem našel, že tyto podvodné sms chodí mnoha dalším lidem. Zpráva ze stejného dne jako jsem se nachytal já. 

Když si u nějaké platby nejsem úplně jistý, tak používám Revolut.. Dřív mívali skvělé UX a teď, když už je to naopak úplná tragédie, tak nemám energii službu měnit. Nicméně už jsem tušil, že je to problém. Pokusil jsem se transakci zrušit, ale v aplikaci mi psali, že si ji protistrana ani nenárokovala a že mi bude nejspíš do pár dní automaticky vrácena.

Jasně.. nepotřebují mých 50 Kč, ale chtěli prostě ukrást moje data a ty někde dál střelit. Teď měli moje jméno, adresu, telefon a údaje z platební karty. Hned jsem tedy kontaktoval support banky a následně zrušil platební kartu, aby z ní nemohly odejít další platby. Kvůli 50 Kč se mi nechtělo vyplňovat formuláře s žádostí o zrušení transakce, tak jsme to nejprve nechal.


Další den mi od podvodníků přišel email, že mi změnili tarif mého členství a teď mi budou strhávat 22 EUR každých 14 dní. Kartu mám zrušenou, ale bojím se, aby to po mně nějak právně nevymáhali. Nemám veliký iluze, že bych proti takovým šmejdům měl nějakou šanci u soudu. Určitě mají v nekonečných podmínkách nějakou větu, která je sice blbost, ale dává jim formálně za pravdu. Tak to alespoň bylo, když mě okradli před půl rokem z Kiwi, ale to je jiný příběh.

Nevěděl jsem, jestli jim psát nebo ne.., abych tím nepotvrdil svůj email. Ale kdyby můj mail nefungoval, tak by to už věděli. S přítelkyní jsme proletěli jejich dokumenty a následně jim napsali mail s důrazným požadavkem na vrácení prostředků a zrušení jakékoliv „spolupráce“.


Odpověděli mi, že samozřejmě bez problémů službu ruší, a že je mrzí, že odcházím.. 🤦‍♂️

Nechtěl jsem, aby znovu moje lenost obohacovala šmejdy, tak jsem se rozhodl, že se z nich pokusím vymlátit i těch 50 Kč.


Nejprve jsem jim napsal, že to budu řešit právní cestou. Odpověděli mi, že mi peníze obratem pošlou zpátky. A že do 10 dní je budu mít zpět. Uvidíme.

Po víkendu jsem kontaktoval Českou poštu, jestli nemají zkušenosti, jak postupovat, jestli nechtějí nějaké materiály. O pomoc ale nestáli. 

Málo komu stojí 50 Kč za to, aby to z nich vymlátil. Takových podvodů mohou udělat tisíce nebo možná i mnohem víc.

Tímto příspěvkem bych vás chtěl alespoň varovat, abyste byli chytřejší než jsem byl já. A prosím, jestli alespoň trochu můžete, tak nepracujte pro šmejdy. Vždyť je tolik práce, která je potřeba a může lidem pomoct.


Komentáře